بررسی مجدد ١٠ هزار پرونده با موافقت رئیس قوه قضاییه

بررسی مجدد ١٠ هزار پرونده با موافقت رئیس قوه قضاییه

بررسی مجدد ١٠ هزار پرونده با موافقت رئیس قوه قضاییه

 رئیس دیوان عالی کشور با اشاره به اعمال ماده ۴٧٧ گفت: در سال ٩٨ و ٩٩ به آرای صادره حدود ١٠ هزار پرونده ایراد گرفته شده و رئیس قوه قضاییه نیز با بررسی و رسیدگی مجدد موافقت کرد.

به گزارش پایگاه خبری همدلی و همت، حجت الاسلام والمسلمین سید احمد مرتضوی‌مقدم روز یکشنبه در مراسم اختتامیه «نخستین جشنواره علمی پژوهشی شهید بهشتی» و قدردانی از پژوهشگران، قضات و ایده‌های برتر قوه قضاییه با اشاره به حدیثی از امام علی(ع) افزود: مهمترین وظیفه دستگاه قضایی، اجرای عدالت و احقاق حق است و هیچ چیزی مفیدتر از اجرای عدالت برای حفظ نظام نیست زیرا مردم تشنه حق و عدل هستند و این وظیفه سنگینی است که برعهده قوه قضاییه نهاده شده است.
 وی با اشاره به وظایف دیوان عالی کشور در قانون اساسی اظهار داشت: نظارت بر آرای محاکم و ایجاد وحدت رویه وظیفه دیوان عالی کشور است و در این نظارت که بسیار ثقیل است نیازمند همکاری بخش های مختلف هستیم.
 مرتضوی مقدم اضافه کرد: بخشی از آرا از سراسر کشور به دیوان عالی کشور می آید اما عمده آرای قضایی در محاکم قطعی می‌شود، بنابراین نیاز داریم آرا سنجیده و تحلیل شود و مورد مقایسه و نقد قرار گیرد.
 رئیس دیوان عالی کشور گفت: آرای صادره محاکم باید از نظر معیارهای مختلف شرعی، قانونی و حقوقی سنجیده و به عنوان نمونه باید بررسی شود که در یک سال چه تعداد اعاده دادرسی در دیوان عالی پذیرفته و دلایل آنها چه بوده است.
 وی با اشاره به حجم بالای پرونده‌های قضایی افزود: اکنون دادگاهها به رسیدگی مشغول هستند اما فرصت ابتکار و ایده نیست و این فرصت‌ها از قاضی برای تصمیم گیری گرفته شده است.
 رئیس دیوان عالی کشور برای همکاری با پژوهشگاه قوه قضاییه برای بررسی آرای قضایی اعلام آمادگی کرد.
 در پایان این مراسم از قضات و پژوهشگران برتر جشنواره علمی پژوهشی شهید بهشتی قدردانی شد.

مریم دهقان نیری

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *