تشکل‌های مردم نهاد درباره صدور مجوز استخراج املاح معدنی از تالاب گاوخونی هشدار دادند

تشکل‌های مردم نهاد درباره صدور مجوز استخراج املاح معدنی از تالاب گاوخونی هشدار دادند

تشکل‌های مردم نهاد درباره صدور مجوز استخراج املاح معدنی از تالاب گاوخونی هشدار دادند

تشکل‌های زیست محیطی استان‌های اصفهان و یزد در باره احتمال صدور مجوز استخراج املاح معدنی از بستر تالاب بین‌المللی گاوخونی هشدار دادند.

این تشکل‌ها عصر جمعه در بیانیه پایانی مراسم گرامیداشت خود به مناسب روز جهانی تالاب‌ها که در کنار تالاب بین‌المللی گاوخونی برگزار شد، اعلام کردند: برخی شنیده‌ها نگرانی‌هایی را در باره احتمال صدور مجوز استخراج املاح معدنی از بستر تالاب بوجود آورده، عملی که همانند پاره کردن شکم گاوخونی توسط فرصت طلبانی است که منافع آنها در گرو خشکی تالاب است و در صورت انجام، این کار تیر خلاصی بر همه تلاش‌های احیای گاوخونی خواهد بود.

در این بیانیه افزوده شده است: بر همین اساس نه تنها با هرگونه برداشت املاح معدنی و اقدامات مشابه در حال و آینده مخالفیم بلکه خواهان توقف بی‌رویه برداشت نمک و دیگر معادن حاشیه تالاب هستیم که موجب تخریب بیشتر آن می شود .

 این تشکل‌ها همچنین در بیانیه خود با هشدار در باره آثار تهدید حیات تالاب‌ها برای  اکوسیستم زمین خطاب به مسوولان اعلام کردند: رودخانه زاینده رود و تالاب بین‌المللی گاوخونی یک اکوسیستم بهم پیوسته است که احیا و پایداری هر یک  در گرو احیا و پایدار دیگریست بنابراین ما خواهان تامین حقابه همزمان زیست محیطی هر دو هستیم.

در این بیانیه با اشاره به مصوبه هیات دولت دائر براینکه پس از تامین آب آشامیدنی، تامین حقابه محیط زیست در اولویت دوم قرار دارد، بر ضرورت تامین حقابه زاینده رود و تالاب گاوخونی بر اساس این مضوبه تاکید شده است.

صادرکنندگان بیانیه مزبور همچنین تصریح کردند: لازم است در راستای تعادل بین منابع و مصارف آب، هرگونه بارگذاری جدید در حوضه زاینده‌رود و حوضه‌های مجاور که به این رودخانه وابسته است، متوقف شده و برای کاهش مصارف، برنامه‌های عملی و جامع با مشارکت ذی‌نفعان تدوین شود.

تشکل‌های مردم نهاد دو استان یاد شده در ادامه بیانیه خود بر ضرورت بسیج همه دستگاه‌های اجرایی، قضایی و انتظامی  و سازمان‌های مردم نهاد و تشکل‌های کشاورزی و دوستداران زاینده‌رود برای جلوگیری از تجاوزات به حریم و بستر زاینده رود از سرچشمه تا تالاب به‌منظور حفظ اموال عمومی و کیفیت و کمیت این رودخانه تاکید ورزیدند.

در این بیانیه با اشاره به مشارکت فعال جوامع محلی حاشیه تالاب گاوخونی به‌ویژه شهر ورزنه اظهار امیدواری شده است که این شهر به عنوان نخستین شهر تالابی کشور در کنوانسیون جهان رامسر به ثبت برسد.

تشکل‌های زیست محیطی اصفهان و یزد، در پایان بیانیه خود خواستار این شدند که برنامه مدیریت جامع زیست بومی حوضه آبریز تالاب بین المللی گاوخونی که حاصل سال‌ها مطالعه و مذاکره بین ذی‌نفعان است، از سکون فعلی خارج شده و تا اندکی فرصت باقی است، عملیاتی شود.

 تالاب گاوخونی یکی از ۱۹ تالاب بین المللی ایران است که در کنوانسیون رامسر در سال ۱۹۷۵ به ثبت رسیده است.
این تالاب با حدود ۴۷۶ کیلومتر مربع وسعت در انتهای مسیر رودخانه زاینده رود  در ۱۴۰ کیلومتری جنوب شرقی اصفهان و ۳۰ کیلومتری شهر ورزنه قرار دارد.
کاهش تبعات تغییرات آب و هوایی، تصفیه پساب‌های جاری شده در زاینده رود، پر کردن سفره‌های آب زیرزمینی، جلوگیری از سیلاب، گردشگری و مباحث فرهنگی، تثبیت شن‌های روان و گنجینه متنوع زیستی و ژنتیکی از جمله ارزش‌ها و کارکردهای تالاب گاوخونی است.
با اینکه حقابه زیست محیطی تالاب گاوخونی در هر سال ۱۷۶ میلیون مترمکعب است به‌خاطر بحران مبتلابه زاینده رود و به گفته منصور شیشه‌فروش مدیرکل ستاد مدیریت بحران استان اصفهان، هم اکنون تنها حدود ۵ درصد از این تالاب بین‌المللی مرطوب است .

با توجه به رهاسازی اخیر حدود ۲۰ میلیون مترمکعب آب برای زاینده‌رود گفته می‌شود حدود پنج میلیون مترمکعب آن به گاوخونی می‌رسد ضمن‌اینکه بخش از رطوبت اندک کنونی این تالاب از طریق پساب تامین می‌شود.

در مراسم گرامیداشت روز جهانی تالاب‌ها که  در کنار سیاه کوه واقع در شمال تالاب بین المللی گاوخونی برگزار شد، گروه‌های زیست محیطی محیطی استان اصفهان و نمایندگان سمن‌های زیست محیطی یزد و مردم ورزنه بخصوص جمعی از زنان سپیدپوش این شهر حضور داشتند.

شهر ورزنه در یکصد کیلومتری شرق اصفهان قرار دارد

منبع: ایرنا

مهسا جمشیدی

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *