ظریف: نیاز داریم مردم بهترین حضور را در انتخابات داشته باشند

ظریف

ظریف: نیاز داریم مردم بهترین حضور را در انتخابات داشته باشند

ظریف: نیاز داریم مردم بهترین حضور را در انتخابات داشته باشند

وزیر امور خارجه گفت: نیاز داریم مردم در انتخابات دوم اسفند را از نظر کمیت بهترین حضور را داشته باشند و از نظر کیفیت بهترین انتخاب را داشته باشند.

به گزارش پایگاه خبری همدلی و همت به نقل از فارس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه صبح امروز (چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیأت وزیران و در جمع خبرنگاران با بیان اینکه آمریکایی ها باید بدانند سیاست فشار حداکثری محکوم به شکست است، اظهار داشت: یک فرد نادانی مثل پمپئو به ترامپ می گوید که حکومت ایران شکست می خورد، امروز زمان این است که به آمریکایی ها بگوییم فشار حداکثری شکست خورده و ما باید آمریکا را مجبور به آمدن پای میز مذاکره ۵+۱ بیاوریم، ما نیاز به حضور حداکثری مردم در انتخابات داریم همانطور که مردم در رفراندوم شهید سلیمانی حضور یافتند نیاز است در این انتخابات نیز حضور یابند.

* نیاز به حضور حداکثری مردم در انتخابات دوم اسفند

وی افزود: ممکن است همه دلخوری‌هایی داشته باشیم و شایدافراد بیشتری تأیید می‌شدند، مردم انتخاب بیشتری داشتند؛  اما امروز زمان بحث نیست. امروز زمان آن است که به آمریکایی ها بگوییم سیاست های شما در قبال ایران شکست خورده است.

ظریف تاکید کرد: نیاز داریم مردم در انتخابات دوم اسفند را از نظر کمیت بهترین حضور را داشته باشند و از نظر کیفیت بهترین انتخاب را داشته باشند.

*ماجرای دیدار ظریف با یک سناتور آمریکایی

وزیر امور خارجه همچنین در پاسخ به سوالی پیرامون دیدارش با سناتور مورفی نیز گفت: من در سفرهای خارجی درخواست‌های ملاقات متعددی را دریافت می‌کنم. برخی از این درخواست‌ها، درخواست‌های رسمی کشورها و نمایندگان دولت‌ها است. البته من هم از برخی نمایندگان رسمی درخواست ملاقات می‌کنم اما از دیگران درخواست ملاقات ندارم.   سناتورهای آمریکا از ۲۰ سال پیش با من دیدار می کنند و چیز جدیدی نیست.

وی اظهار داشت: این مسئله نشان دهنده این واقعیت است که چه قدر ترامپ و پمپئو از اینکه یک سناتور آمریکایی بیاید و واقعیت‌ها را از زبان وزیر امور خارجه ایران بشنود، هراسانند.  آنها تلاش کردند با تحریم وزیر امور خارجه ایران اجازه ندهند صدای مردم ایران به مردم آمریکا برسد؛ اما غافل از این واقعیت هستند که وزیر امور خارجه ایران به عنوان یک فرد نیست بلکه نماینده مردم بزرگی است که این مردم بزرگ صدایشان را هر جور که شده است، به دنیا رسانده و ان‌شاءالله با مقاومت و تلاش‌شان این صدا را در آینده به دنیا مجددا خواهند رساند.

ظریف افزود: برخی از کسانی که درخواست ملاقات می‌کنند، تعدادی از آنها خبرنگار، برخی اصحاب گروه‌های فکری و بعضی‌هایشان نمایندگان مجلس هستند. با اینها حسب فرصت و صلاحدید در راستای دیپلماسی عمومی و ارائه دیدگاه‌هایمان ملاقات می‌کنیم.

*دولت موضعش در مورد FATF مشخص است

وی در پاسخ به سوال دیگری پیرامون موضوع الحاق ایران به کنوانسیون های مورد نظر FATF، خاطرنشان کرد: دولت موضعش در مورد FATF مشخص است، ما در صحنه داخلی حداکثر تلاش خود را بکار بستیم، ما با کمک قوه قضاییه قوانین خوبی در زمینه مبارزه با پولشویی به عنوان آیین نامه انجام دادیم، در جلسات یکی دو روز گذشته همه نماینده‌های اروپایی، آسیایی از ما حمایت کردند اما تنها سه رژیم آمریکا، اسرائیل و عربستان کارشکنی کردند.

ظریف ادامه داد: در جلسات یکی، دو روز گذشته همه وزرا و نمایندگان اروپایی، آسیایی و آفریقایی، ژاپن، چین، روسیه، ترکیه، آفریقای جنوبی و… از ایران حمایت کردند و تنها سه رژیمی که خودشان هم تروریست هستند و هم حامی تروریستند، یعنی رژیم صهیونیستی که بزرگترین تروریست دنیا است، رژیم آمریکا که هم تروریسم آن در شهادت سردار سلیمانی به صورت یک اقدام بزدلانه مورد نفرت همه مردم منطقه قرار گرفته و هم رسما حامی تروریسم اقتصادی است و هم رژیم عربستان سعودی که معروف عام و خاص است که حامی مالی داعش، النصره و القاعده و دیگران است، کارشکنی کردند.

* اگر به لیست سیاه FATF برگردیم که به خاطر کارشکنی‌ها آمریکا خواهد بود

وی با بیان اینکه اطمینان داریم با تلاش‌هایی که می‌شود شرایط بهتر از آنچه که تصور می‌شود، خواهد بود، خاطر نشان کرد:  اگر هم به لیست سیاه برگردیم که به خاطر سیاست‌ها و کارشکنی‌ها آمریکا خواهد بود، دوباره از نو شروع خواهیم کرد تا کمترین خسارت به کشور وارد شود. امروز هم هنوز همکاران ما در حال تلاش هستند و سعی می‌کنیم بهترین نتیجه را از اجلاس بگیریم که باید صبر کنیم با بهانه‌جویی‌های آمریکا، همکاران ما چگونه می‌توانند مقابله کنند.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه نیاز داریم دوم اسفند از نظر کمیت مشارکت، بهترین مشارکت باشد، خاطرنشان کرد: از نظر کیفیت انتخاب هم، مردم باید بهترین کیفیت انتخاب را داشته باشند و ان‌شاالله در روزهای بعد از دوم اسفند، شاهد پذیرفتن واقعیت توسط آمریکا باشیم.

وی تاکید کرد: همانطور که این مردم در مراسم رفراندوم تشییع شهید بزرگوار سپهبد سلیمانی نشان دادند، سیاست‌های آمریکا را نمی‌پذیرند و در برابر سیاست‌های آمریکا از مردم و کشورشان دفاع می‌کنند که بهترین نشانه این دفاع، حضور در انتخابات است.

ظریف با بیان اینکه آمریکا بعد از آن، اروپا را تهدید کرد خط لوله نورد استریم را که حیات اروپا به آن وابسته است تا شهروندان‌شان از سرما یخ نزنند، تحریم می‌کند، اظهار کرد: این مسئله نتیجه پذیرفتن فشار آمریکا است و مردم ایران نشان دادند نتیجه نپذیرفتن فشار آمریکا این است که در دور قبل، آمریکا مجبور شد تحریم‌هایش را بردارد.

*​آمریکا برجام را نمی‌خواست

وزیر امورخارجه کشورمان خاطر نشان کرد: آمریکا برجام را نمی‌خواست، آمریکا توافق ژنو را نمی‌خواست بلکه ناگزیر به پذیرش آن شد. اگر این مسئله را قبول نداریم ببینیم ترامپ درباره توافق چه می‌گوید. یک دور مردم ما آمریکا را مجبور کردند عقب‌نشینی کند و ان‌شاالله یک بار دیگر هم در روز جمعه، آمریکا را مجبور به عقب‌نشینی می‌کنند.

وی درباره اظهارات وزیر راه درباره امکان ارسال جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی به کشوری ثالث و تناقض آن با گفته‌های قبلی ظریف گفت: البته صحبت‌های من را تقطیع شده منتشر کرده‌اند. آنچه من گفتم این بود که ما حق داریم جعبه سیاه را خودمان بخوانیم. ما حق داریم در هر بررسی جعبه سیاه حضور داشته باشیم. اگر قرار باشد جعبه سیاه را به دیگران بدهیم که به جای ما آن را بخوانند، حتما این کار نمی‌کنیم.

وزیر امور خارجه اشاره به اینکه ایران درحال مشورت با کشورهای مختلف مخصوصا با اوکراین است، افزود: با لابراتورهای مختلف تماس گرفته و از آنها خواسته‌ایم مقررات‌ خودشان را به ما اعلام کنند که ببینیم چه میزان حضور جمهوری اسلامی در هر روند بررسی و تحقیق قطعی می‌شود. در آن صورت ما تصمیم لازم را خواهیم گرفت. ما با وزیر راه همواره در تماس هستیم و حرفی را که گفته‌ام حرفی بوده است که ایشان گفته‌اند.

وی درباره اظهارات وزیر امور خارجه کانادا مبنی بر انتقال ابزارهای خواندن جعبه سیاه به ایران  گفت: هم درخواست کردیم نرم‌افزار را در اختیار ما قرار دهند و هم درخواست کرده بودیم سخت‌افزار لازم را به ما بدهند. همچنین از لابراتورهای مختلف درخواست کرده‌ایم مقررات‌شان را برای آزمایش، بررسی و خواندن جعبه سیاه به ما بگویند. یعنی بگویند براساس چه ضوابطی این کار را انجام می‌دهند. وقتی که نتیجه مناسبی را بگیریم، اقدام لازم را خواهیم.

وزیر امور خارجه همچنین در پاسخ به پرسشی درباره اعزام نیروهای نظامی از سوی برخی از کشورهای فرامنطقه‌ای به خلیج فارس به بهانه تامین امنیت آبراهه‌های بین‌المللی گفت: این منطقه، کمبود نیرو ندارد. آنچه کمبود دارد، عقل است که بفهمند چه چیز نیاز هست برای این منطقه. بهتر است مقداری فکر کنند و ببینند این منطقه مشکلش چیست و به دوستانشان بگویند که با حضور ایشان در منطقه امنیت ایجاد نمی‌شود.

*ما باید جعبه سیاه را بخوانیم چون ما داغدیده هستیم

ظریف با بیان اینکه قبلا هم در جلسه با وزرای پنج کشور در حاشیه نشست مونیخ و هم در دیدار با وزیر امور خارجه کانادا و گفت‌وگو با نخست‌وزیر کانادا گفته‌ام هیچ کس به اندازه جمهوری اسلامی نیازمند و مایل به خواندن جعبه سیاه نیست، خاطر نشان کرد: ما باید جعبه سیاه را بخوانیم چون ما داغدیده هستیم. ما بهترین جوانان خود را از دست داده و ما هستیم که نیاز داریم که بدانیم چه اتفاقی افتاده است. بنابراین بیش از هر کسی تمایل داریم و تلاش می‌کنیم این کار صورت بگیرد البته براساس اصول و ضوابطی که حقوق مردم ایران حفظ شود.

الهه ملکی

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *