جامعه کارگری در مواجهه با بحران شیوع ویروس کرونا

جامعه کارگری در مواجهه با بحران شیوع ویروس کرونا

جامعه کارگری در مواجهه با بحران شیوع ویروس کرونا

به گزارش گروه اقتصادی پایگاه خبری همدلی و همت، یک پژوهشگر حوزه حقوق کار و تامین اجتماعی در تحلیلی کوتاه برای بخش کارآقرینی و اشتغال نوشت: در شرایط موجود که حتی اقتصاد جهانی هم دچار بحران و تشویش شده، به گونه ای که خوش بینی و آرامش و اعتماد نسبی جای خودش را به بدبینی و تردید و نگرانی داده، اقتصاد ایران هم حال خوبی ندارد.

جامعه کارگری نیز به تبع این شرایط همچون دریایی طوفان زده در هم شکسته و تنها در کنار هم بودن است که می تواند ناجی او باشد. در چنین شرایطی دیگران نمی توان بار تمامی مسئولیت ها را بر دوش کارفرما قرار داد.

محمد سمیعی در ادامه نوشت نمی توان با این استدلال که کارگر قشر ضعیف و آسیب پذیر جامعه است، کارفرما را مکلف به حمایت از کارگر کرد. در چنین شرایطی باید به سراغ رکن دیگری از ارکان رابطه کارگر و کارفرمایی رفت.

دولت مکلف به حمایت از هر دو گروه کارگران و کارفرمایان می باشد. در روز های اخیر شنیده ایم که دولت وعده هایی در خصوص مقابله با آثار اقتصادی کرونا داده است؛ وعده هایی همچون اختصاص بودجه ١٠٠ هزار میلیارد تومانی، ارائه تسهیلات به کسب و کار های آسیب دیده از شیوع ویروس کرونا و اختصاص و توزیع بسته های معیشتی.

وی اضافه نمود، اما همه ی این ها تنها قول و وعده و وعید است و باید دید چگونه و با چه کیفیتی به اجراء در می آیند.

در این روزها اکثر کارگاه ها به دلیل شیوع ویروس کرونا که دلیلی خارج از اراده تمامی صاحبان مشاغل می باشد تعطیل می شوند و به استناد قوانین کار و تامین اجتماعی قرارداد های کار به حالت تعلیق در می آیند و به تبع آن کارگران می توانند از مقرری بیمه بیکاری استفاده نمایند. اما کارفرمایان که یقینا حیات جامعه کارگری در گرو حیات آن هاست تمام امیدشان به این است که دولتی ها به تمام وعده هایشان جامه عمل بپوشانند تا شاید آن ها نیز با استفاده از این تسهیلات بحران کرونا را پشت سر گذاشته و مجددا بتوانند وارد عرصه کار و تلاش شوند.

تحلیلگر: محمد سمیعی، پژوهشگر و مدرس حقوق کار و تامین اجتماعی

تهیه شده در بخش کارآفرینی و اشتغال گروه اقتصادی پایگاه خبری همدلی و همت

 

به پایگاه خبری همدلی و همت در تلگرام بپیوندید: https://t.me/hmtn_ir

محمد رسولی

فارغ التحصیل کارشناسی مهندسی صنایع / نویسنده، تحلیلگر و فعال علمی،اجتماعی و سیاسی / برنامه ریز و مشاور صنعتی و زنجیره تامین

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *