چگونه خواب بهتری داشته باشیم؟

چگونه خواب بهتری داشته باشیم؟

بیشتر مردم این نکته را میدانند که برای آنکه زندگی سالمی داشته باشند، به ورزش و غذای مفید احتیاج دارند. اما درباره ی خواب چطور؟

به گزارش پایگاه خبری همدلی و همت به نقل از نیویورک تایمز، ما حدود یک سوم از عمر خود را در خواب سپری میکنیم و آن مقوله‌ای حیاتی در جهت سلامت بهتر بدن شمرده میشود، ولی بسیاری از ما با آن درگیر می باشیم. به طور میانگین از هر پنج نفر، چهار نفرشان حداقل هفته ای یک بار از بد خوابی رنج میبرند و نیز هنگامی که از خواب بیدار میشوند، احساس خستگی شدیدی دارند. پس چگونه میتوان خواب بهتری داشت؟

بدن شما به چه میزان خواب احتیاج دارد؟

اگر با حالت خستگی از خواب بیدار میشوید، شاید شب قبل اصلاً خوب نخوابیده باشید. این دستورالعمل ها میتواند به شما این امکان را دهد تا خواب خود را تنظیم کنید:

 اعداد جادویی:

قبل از هر چیز باید این را دانست که فقط خود شمایید که میداند به چه مقدار خواب احتیاج دارد. اگر احساس خستگی می کنید، شاید به خواب بیشتری نیاز دارید. با این حال، علم راهکار های زیادی را در پیش روی ما قرار داده است. افرادی که در شب ۷ ساعت میخوابند، سالم تر بوده و بیشتر عمر خواهند کرد. خواب کمتر از ۷ ساعت نیز عارضه هایی نظیر چاقی، بیماریهای قلبی، افسردگی و اختلال در عملکرد سیستم ایمنی را به دنبال دارد.

باید این نکته را در نظر داشت که این میزان برای همه ثابت و یکسان نیست. عواملی نظیر سن، ژنتیک، سبک زندگی و محیط نقش بسزایی را در این امر ایفا می نماید. بنیاد ملی خواب (NSF) به تازگی جدولی در ارتباط با خواب افراد با توجه به سن آنها منتشر کرده است:

 

                        مراحل زندگی                                        نیاز خواب روزانه (ساعت)

۱۷-۱۴ نوازادان (صفر تا سه ماه)
۱۵-۱۲ کودکان ( ۴ تا ۱۱ ماه)
۱۴-۱۱ کودکان نوپا (۱ تا ۲ سال)
۱۳-۱۰ کودکان پیش دبستانی ( ۳ تا ۵ سال)
۱۱-۹ کودکان مدرسه ایی ( ۶ تا ۱۳ سال)
۱۰-۸ نوجوانان ( ۱۴ تا ۱۷ سال)
۹-۷ جوانان(۱۸ تا ۲۵ سال)
۹-۷ بزرگسالان ( ۲۶ تا ۶۴)
۸-۷ میانسالان

هر چند، این اعداد می تواند تا حدی راهکاری موثر و کارآ به حساب آید، ولی با این حال درباره میزان نیاز شما به خواب کمکی ارائه نمی‌کند. ژنتیک بر میزان خواب هر فرد تاثیر میگذارد.

 

از خود بپرسید:« آیا من زیاد میخوابم»؟

این سوال به ظاهر ساده ولی کاربردی، بهترین راه برای تشخیص آن است که آیا خوابتان کافی بوده یا نه. اغلب ممکن است در سر کار، احساس خستگی نموده و یا از شدت خستگی بیهوش شوید. این فقط یک معنا دارد: شما به قدر کافی استراحت نکرده اید. اگر خوب استراحت میکنید ولی باز هم احساس خستگی و کمبود خواب به شما دست میدهد، احتمالاً دچار اختلال در خواب شده اید و بهتر است از متخصص این حوزه کمک بگیرید.

یادداشت برداری کنید:

شاید به نظرتان بیاید که در امر خواب هیچ مشکلی ندارید؛ ولی ممکن است وقتی الگوی خوابتان را ببینید، شگفت زده شوید. می توانید این کار را خود به راحتی بدون آنکه نیاز به استفاده از برنامه های ردیابی خواب داشته باشید، انجام دهید. این دستورالعمل را از هفته آینده پیش گیرید:

– ساعتی را که به خواب میروید و از خواب بیدار میشوید یادداشت نمایید.

–  تمام ساعاتی را که به خواب میروید در دفترچه بنویسید. همچنین، این را اضافه کنید که آیا نصف شب از خواب برمی خیزید و آیا در روز میخوابید.

– احساس روزانه خود را در برگه اضافه کنید: آیا آن روز خسته و بیحال هستید یا بالعکس، پر انرژی و سرحال؟

این برنامه اطلاعات کاملی در خصوص الگوی خوابیدن تان به شما ارائه می دهد.

 

چگونه از خواب بیدار شویم؟

در صورتی که سخت از خواب بلند می شوید، کارشناسان خواب چندین راه حل برای این مشکل شما ارائه می‌کنند.

  تغییر ساعت زنگ دار خود:

شاید کمی به نظر مسخره برسد؛ اما اگر با صدای ساعت زنگ دار خود مشکل دارید و در نتیجه، نمی‌توانید به موقع از خواب برخیزید، پس به فکر راه چاره بوده و ساعت زنگدار مناسبی تهیه نمایید. در صورتی که از زنگ هشدار تلفن همراه تان بدین منظور استفاده می نمایید، می‌بایست صدای زنگ آن را تغییر داده و درجه صدای آن را نیز در حالت زیاد قرار دهید.

  خوردن صبحانه:

این ترفند به شما این امکان را می دهد تا بدنتان را با روز سازگار نمایید. احتمالاً اگر تا به حال به کشورهای خارجی از طریق هواپیما سفر کرده باشید، با این مورد برخوردید که آنها برای صبحانه، تخم مرغ آب پز و خوراکی های دیگری را آماده می کنند. این کار بدان منظور میباشد که مسافران با شرایط زمانی کشور مقصد راحت تر کنار آیند.

 عدم تغییر عادت خواب:

بدون شک در کنار نور صفحات رایانه، می‌توان از «روزهای آخر هفته» نیز به عنوان عامل مخرب دیگر برای کسانی که تمایل دارند تا صبح زود از خواب برخیزند، یاد کرد. با بیدار ماندن تا پاسی از شب در پنجشنبه شب ها و تا ظهر خوابیدن در روزهای جمعه، به مغز یک سری اولویت های جدید زمانبندی مخابره میگردد. این کار شاید کمی سخت به نظر آید، اما با این حال عادات خواب تان را حفظ کنید؛ حتی در روزهای آخر هفته و تعطیل.

 

خبرنگار و مترجم: محمد حسین اسدی

 

 

کانال تلگرام: https://t.me/hmtn_ir

 

عادل ملکی

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *