هر آنچه که باید درباره دندان شیری بدانیم!

هر آنچه که باید درباره دندان شیری بدانیم!

میمهان این بار برنامه ی طبیب، دکتر محمدرضا غلامی جراح و دندانپزشک مطالبی را در ارتباط با دندان شیری در کودکان عنوان کرد و گفت، عدم توجه به دندانهای شیری باعث بروز مشکلاتی در بزرگسالی خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری همدلی و همت، دکتر محمد رضا غلامی در بخش آغازین سخنان خود ضمن بیان این نکته که ما باید حواسمان به دندان‌های شیری نیز باشد، گفت، در جامعه یک تفکر رایجی وجود دارد که دندان ها چون شیری است، پس اهمیتی ندارند و جایش دندان های اصلی در خواهد آمد.

او سپس درباره ی علت وجود داندان های شیری در کودکان توضیح داد:«هدف اصلی دندان های شیری در کودکان حفظ و نگهداری آن موقعیت هایی است که دندان اصلی می خواهد سر جایش در آید؛ یعنی آن فضا را نگه می دارد برای آن دندان اصلی که سر جای خودش رشد کند».

این دندانپزشک تاکید کرد:«اگر دندان شیری زودتر از موعد خودش بیفتد، یا [ آن دندان] را بکشند یا کودک آن را از دست دهد، آنوقت آن دندان اصلی سردرگم می شود. [ در نهایت] سر جای خودش در نمی آید و به همین خاطر وقتی کودک سنش بیشتر می شود، کارش به ارتودنسی میکِشد».

دکتر غلامی ادامه داد، تا زمانی که امکان آن باشد، باید دندان شیری را حفظ کرد و باید این کار هم با نظارت خانواده ها و هم با کمک دندانپزشک کودکان صورت پذیرد.

این دندانپزشک در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر اینکه آیا این دندانها ریشه دارند یا خیر، جواب داد:«همه آنها ریشه دارند. به مرور زمان وقتی آن دندان اصلی از زیر دندان شیری شروع به رشد کردن میکند، [ کم کم] آن ریشه های دندانهای شیری نیز تحلیل رفته و از بین میروند و شروع به لق شدن میکنند».

او سپس به مراحل رشد دندانهای شیری در کودکان اشاره کرد و ادامه داد:« اولین دندانهای شیری که در کودک رشد می‌کند ، دو دندان میانی فک پایین است که بین ۶ تا ۱۰ ماهگی اتفاق می‌افتد. بعد از آن، دو دندان میانی فک بالا رشد می‌کند که بین ۸ تا ۱۰ ماهگی شکل می گیرد. سپس، دندان های کناری فک بالا (بین ۹ تا ۱۳ ماهگی) و بعد نیز دندان های کناری فک پایین (بین ۱۰ تا ۱۲ ماهگی) رشد میکند. اولین دندان هایی که در قسمت خلفی یا پشت فک رشد میکند، دندان‌های آسیای فک بالا (بین ۱۳ تا ۱۹ ماهگی) است و [ پس از آن] اولین دندانهای آسیای فک پایین (بین ۱۴ تا ۱۸ ماهگی) رشد می کند. اکنون زمانیست که کودک از غذا خوردن لذت می برد.»

او افزود، سپس دندانهای نیش فک بالا (بین ۱۷ تا ۲۳) و دندانهای نیش فک پایین (بین ۲۲ تا ۳۱ ماهگی) شکل می‌گیرد و در انتها نیز دندان های ثانویه فک پایین و بالا رشد میکند. در این مرحله، کودک سه ساله است.

 دکتر غلامی خاطرنشان کرد:«این زمان هایی را که گفتم، معنی و مفهومش این نیست که حتماً در این زمانها باید دندانها رشد کند. مممولاً این اتفاق می‌افتد ولی اگر هم کمی دیر یا زود تر شد، چیز ناهنجار و وحشتناکی نیست و طبیعی است».

او یادآور شد، دندان شیری در یک کودک سه ساله باید ۲۰ عدد باشد و اولین زمان مراجعه به دندانپزشک برای کودکان باید شش ماه بعد از درآمدن اولین دندان شیری باشد. ما حتی بیماران بالغی را داریم که کماکان دندان‌شیری دارند ولی هیچگاه توجه نداشته که چرا این دندان کوچک تر از بقیه بوده و حالت آن با دیگر دندان ها متفاوت است.

او به توضیح احتمالات آن نیز اشاره کرد:« یا دندان اصلی در آن زیر مانده و در نیامده (نهفته) است و یا اصلا آن ریشه دندان اصلی شکل نگرفته [ و] بالاخره یک روزی آن دندان شیری از بین می رود. [ فرد] میتواند ایمپلنت بگذارد و یا با استفاده از روشهای ارتودنسی دندان را از حالت نهفته به محل خودش بازگرداند.

اگر کسی دندان اصلی نداشته باشد و به پیش دندانپزشک مراجعه نماید، آیا دندانپزشک می تواند کاری انجام دهد که دندان اصلی در بیاید؟

خیر، ما این کار را نمی توانیم انجام دهیم و از مزیت دانستن آن برای بیمار این است که شاید آن دندان اصلی در آن زیر نهفته باشد و ما می‌توانیم برای فرد کاری انجام دهیم.

او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چگونه می‌توان کودکان را به مسواک زدن عادت داد، اظهار کرد:« می توان با آموزش دادن به کودک، مراجعه به دندانپزشک و متخصصین کودک، صحبت کردن و تشویق، کودکان را ترغیب کنیم تا مسواک زدن را شروع کنند».

این دندانپزشک همچنین به معضل سیاهی دندان در کودکان اشاره کرد و گفت:« تا جایی که امکان داشته باشد باید دندان های شیری را حفظ کنیم. ما می‌توانیم با یک درمان ساده، زیر نظر متخصص دندانپزشک کودک، تمامی دندان هایی را که به این حالت رسیدند، که اکثراً به دلیل قطره‌ آهن اتفاق می افتد، آنها را حفظ کنیم و به حالت عادی برگردانیم؛ [زیرا] آنها خودشان راهنماهایی هستند برای درآمدن دندان های اصلی در آینده».

نمی توان کاری کرد که قطره آهن باعث سیاهی دندان نشود؟

 برخی از متخصصین کودک می‌گویند که قطره آهن را با «آبِ میوه» مخلوط نموده تا کمتر بر روی دندانها تأثیر بگذارد و برخی دیگر نیز بر این باورند که آن را درون حلق بچه بچکانید ولی من میگویم که پس از آنکه قطره آهن را به بچه دادید، دندان به یک «تمیزکاری سطحی» احتیاج دارد؛ بدین معنی که یک «گاز استریل تمیز» برداشته و آن را روی سطح دندان بکشید تا رسوبات قطره آهن نماند تا باعث خرابی دندان نشود.

 دکتر محمدرضا غلامی در بخش پایانی سخنان خود نسبت به عاداتی که باعث بد فرمی دندان شیری می شود هشدار داد و افزود:« یکی از دلایل بد فرمی دندان ها می تواند پستانک هایی باشد که حالت ارتودنتیک ندارند. شست خوردن نیز تاثیر دارد.»

خبرنگار: محمد حسین اسدی

عادل ملکی

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *